Albania,
Austria, Belgia,
Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria,
Chorwacja, Czechy, Dania,
Estonia, Finlandia,
Francja, Grecja, Hiszpania,
Holandia, Irlandia,
Jugosławia, Litwa,
Luksemburg, Łotwa,
Macedonia, Niemcy, Norwegia,
Polska, Portugalia,
Rosja, Rumunia, Słowacja,
Słowenia, Szwajcaria,
Szwecja, Turcja, Ukraina,
Węgry,
Wielka Brytania, Włochy, Unia Europejska
P O L S K A
Ciekawe adresy
Internetowe:
Informacje:
Informacje
Głównego Lekarza Weterynarii
-
Zezwolenia
CEMT/EKMT
-
Przewozy na potrzeby własne.
-
List do Premiera
RP w sprawie akcji protestacyjnej w obronie pracodawców transportu
drogowego.
-
Zasady
wykonywania przewozów do i z krajów trzecich
-
Główny
Inspektorat Weterynarii informuje... .
-
Informacja
MI w sprawie rozszerzenia obszarów ważności na licencji na międzynarodowy
transport drogowy rzeczy.
-
Informacja MI w sprawie zasad udzielania licencji na wykonywanie międzynarodowego
transportu drogowego w 2002 r.
-
Petycja
OZPTD w sprawie ... cd
-
Zarobkowe
wykonywanie transportu drogowego - informacja BOTM
-
Petycja
OZPTD w sprawie zmian i zastrzeżeń do nowych warunków wykonywania
transportu drogowego - 2002 r.
-
Zasady
korzystania z zezwoleń EKMT w roku 2002
-
NOWE zasady wydawania zezwoleń do Niemiec
-
Komunikat
dot. ważności certyfikatów EURO 2, EURO 3 oraz zaświadczeń
"S"
-
KOMUNIKAT
dot. kontroli uprawnień licencyjnych
-
Zamknięte przejście Kuźnica-Bruzgi
-
Nasilone kontrole licencji w Urzędach Celnych.
-
Utrata
ważności certyfikatów potwierdzających normy EURO-2
-
Zwrot podatku VAT na terenie Niemiec dla przedsiębiorstw polskich.
-
Informacja
w sprawie składania wniosków o zezwolenia roczne i stałe EKMT/CEMT.
-
Wielokrotne wizy
kategorii "służbowa" w Kazachstanie 15.10.2001.
-
Zamknięte przejście
Kuźnica - Bruzgi
-
Umowa z Rep.
Czeską o nowym połączeniu drogi ...
-
Komunikat GDDP
w sprawie odwołania okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych
pojazdów na drogach.
-
Komunikat GDDP
w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych
pojazdów na drogach.
-
Wspólna procedura tranzytowa -
zmiany.
-
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym.
-
Autopoprawka
rządu do projektu ustawy o transporcie drogowym.
-
Przesunięcie
terminu wprowadzenia minimalnego standardu EURO1...
-
Opłaty za
zanieczyszczanie powietrza i umieszczanie odpadów na składowisku.
-
Brak wjazdu do
Gruzji i Azerbejdżanu dla obcokrajowców.
-
Przesunięcie
terminów wprowadzenia wymogu Euro-1 dla autobusów wykonujących do
Niemiec lub przez ich terytorium przewozy regularne i wahadłowe
-
Informacja
prasowa MTiGM
-
Kazachstan - kraje
trzecie.
-
Stanowisko MTiGM dotyczące sytuacji spółek cywilnych po 1 stycznia 2001
-
Informacja
prasowa MTiGM.
-
Wygaśnięcie licencji dla spółek
cywilnych.
-
Nowy skład komisji do współpracy z
BOTM.
-
Kary za brak OC w 2001 r.
-
Napadu rabunkowe w Rumunii.
-
Normy EURO 1
-
Informacja prasowa MTiGM
-
Terminy ważności
zezwoleń z 2000 r.
-
Akcja protestacyjna przewoźników
w Polsce
-
Wysokość
grzywien za poszczególne rodzaje wykroczeń nakładanych w drodze mandatu
karnego
-
Rozszerzenie
możliwości przy zaostrzeniu kontroli przewozów na potrzeby własne.
-
Korczowa- Krakowiec dla samochodów ciężarowych
-
Przewóz drogowy osób na potrzeby własne.
-
Francuskie zezwolenia tranzytowe w przypadku przewozu
towarów przez terytorium Francji.
-
Wyniki kontroli czasu pracy kierowców
wykonujących MTD.
-
Płatna A4
-
Zmiana procedury przenoszenia uprawnień
koncesyjnych.
-
Kontrola policyjna pojazdów wykonujących
transport drogowy.
-
Radiotelefony CB w transporcie.
Przewozy
na potrzeby własne.
Przypominamy , że:
-
zgodnie z ustawą o
transporcie drogowym z dnia 6 września 2001r. (Dz. U. 125 p. 1371 z
późn. zm.) przewozy drogowe na potrzeby własne od dnia 1 stycznia
2002r. mogą być wykonywane po uzyskaniu od właściwego dla
siedziby przedsiębiorcy starostwa, zaświadczenia i wypisu
potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia
przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do
jego podstawowej działalności gospodarczej.
-
zaświadczenie od
starosty nie jest wymagane przy przewozach drogowych na potrzeby własne
w zakresie działalności wytwórczej w rolnictwie dotyczącej upraw
rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa,
leśnictwa i rybactwa śródlądowego oraz od innych jednostek
organizacyjnych nie prowadzących działalności gospodarczej.
Podmioty, wymienione w
pkt. 2, w celu wpisania do rejestru pojazdów i przedsiębiorców
wykonujących niezarobkowe międzynarodowe przewozy drogowe,
prowadzonego w BOTM winny przedłożyć;
-
zaświadczenie wydane
przez urząd gminy właściwy dla siedziby przedsiębiorcy lub inne
urzędowe potwierdzenie prowadzenia działalności wytwórczej w
rolnictwie dotyczącej upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt,
ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego lub
urzędowe potwierdzenie nie prowadzenia działalności gospodarczej
przez jednostki organizacyjne
-
NIP - decyzja w
sprawie nadania numeru identyfikacyjnego (w przypadku braku działalności
NIP osoby fizycznej)
-
REGON
-
dowód rejestracyjny
pojazdu samochodowego - w przypadku pojazdu nie będącego własnością
przedsiębiorcy- również prawo dysponowania pojazdem
-
dokument potwierdzający
potrzebę i charakter przewozu -umowa lub faktura pro-forma w języku
polskim lub tłumaczona na jęz. polski
Dokumenty A) i D) powinny
być przedstawione w oryginale lub w formie kserokopii poświadczonych
za zgodność z oryginałem przez notariusza, urzędy wydające dany
dokument lub upoważnionego pracownika BOTM na podstawie okazanych do
wglądu oryginałów. Opłata skarbowa wynosi 0,50 groszy za każdy załącznik
składany w BOTM.
Na podst. info BOTM
74/2002
Komunikat
dot. ważności certyfikatów EURO 2, EURO 3 oraz zaświadczeń
"S"
Na podstawie obecnie posiadanej wiedzy informujemy, iż
wzory certyfikaty EURO 2, EURO 3 będą ważne we wszystkich krajach do końca
2002 roku.
Zaświadczenia o wyposażeniu bezpiecznym i stanie
technicznym ciągnika i naczepy/przyczepy "S", będa ważne
dwanaście miesięcy od daty wydania przez Instytut Transportu
Samochodowego, lecz
nie dłużej niż do 30
grudnia 2002 roku.
Ustalenia takie podjęto na rozmowach ministrów EKMT/CEMT
11 listopada w Paryżu.
Z informacji otrzymanej z Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego
w Warszawie, wynika iż wydawanie
nowych wzorów certyfikatów Euro 2 i Euro 3 rozpocznie się w połowie
grudnia bieżącego roku. Nowe wzory zaświadczeń o wyposażeniu
bezpiecznym i stanie technicznym ciągnika i naczepy/przyczepy
"S", będą nadal wystawiane odpłatnie wyłącznie przez ITS.
O dalszych nowinkach w tej sprawie będziemy niezwłocznie
informowali w następnych komunikatach.
KOMUNIKAT
dot. kontroli uprawnień licencyjnych
W nawiązaniu do naszego wystąpienia z dnia 26.10.2001
r. w sprawie kontroli uprawnień przewozowych w międzynarodowym
transporcie drogowym Departament Składów i Agencji Celnych poniżej
przekazuje następujące wyjaśnienia (Warszawa 2001.11.09):
Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r.
o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz.U. Nr
106, poz. 677 z późn. zmianami) międzynarodowym transportem drogowym
jest przewóz osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi po drogach
publicznych, w czasie którego następuje przekroczenie granicy państwowej.
Międzynarodowy transport drogowy ma zatem miejsce na całej długości
trasy przewozu od miejsca rozpoczęcia przejazdu do miejsca przeznaczenia,
zgodnie z listem przewozowym CMR. O miejscu rozpoczęcia i zakończenia
przewozu międzynarodowego decyduje treść listu przewozowego CMR.
Oznacza to, że do posiadania stosownych dokumentów
(karty opłat drogowych, koncesji, itp.) obowiązujących w międzynarodowym
transporcie drogowym zobowiązany jest kierowca pojazdu wykonując przewóz
(w czasie którego następuje przekroczenie granicy państwa) na trasie od
miejsca rozpoczęcia przewozu do miejsca przeznaczenia.
Należy dodać, że dopuszczalna wymiana ciągnika siodłowego
w czasie trwania przewozu międzynarodowego ze względów technicznych czy
organizacyjnych (awaria, racjonalizacja wykorzystania taboru) nie zmienia
kwalifikacji tego przewozu z międzynarodowego na przewóz krajowy. W związku
z tym kierowca powinien posiadać przy sobie i okazywać na żądanie
upoważnionego organu kontroli dokumenty obowiązujące w międzynarodowym
transporcie drogowym.
Uprzejmie informuję, iż taka interpretacja jest
zgodna ze stanowiskiem Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
Podpisano:
Dyrektor Departamentu
Mirosława Zelent
Zamknięte
przejście Kuźnica-Bruzgi
Od 22 listopada
br. zostanie zawieszony ruch graniczny w przejściu drogowym Kuźnica
Białostocka-Bruzgi. Powodem zamknięcia przejścia są prace
związane z jego przebudową.
Prace w przejściu drogowym Kuźnica-Bruzgi mają zakończyć się do
31 grudnia 2002 roku. Przejście zostanie oddane do użytku
natychmiast po zakończeniu prac.
Prosimy o korzystanie z innych przejść.
Wielokrotne wizy kategorii
"służbowa" w Kazachstanie.
Wydział Konsularny Ambasady Republiki Kazachstanu w
Warszawie, będzie wydawał wielokrotne wizy kategorii "służbowa"
z dopiskiem "przewozy towarowe" ważne na jeden rok, z prawem
pobytu na terytorium Kazachstanu do 15 dni na podstawie:
Będą one wydawane kierowcom międzynarodowego transportu
samochodowego, wykonujących przewozy osób i towarów, niezależnie od
trasy podróży po terytorium Republiki Kazachstanu: wjazd, wyjazd,
tranzyt.
Polscy kierowcy winni mieć przy sobie:
Szczegółowe informacje można uzyskać w Wydziale
Konsularnym Ambasady RK, Warszawa ul. Królowej Marysieńki 14, tel. 0
22 6425388.
na podst. info. BOTM NR
76/2001
Zamknięte przejście Kuźnica -
Bruzgi
Komenda Główna Straży Granicznej informuje, że z
powodu przebudowy ciągu komunikacyjnego w drogowym przejściu granicznym
Kuźnica Białostocka –
Bruzgi z dniem 21.11.2001 r. zostaje zawieszony ruch w tym przejściu
granicznym.
Zakończenie prac planowane jest na dzień 31.12.2002 r.
Źródło: MTiGM TS
6a-0861/1144/01; Oprac. w ZMPD: A.G; Komunikat Numer: 0282/09/01 z dnia
19.09.2001
Opłaty
za zanieczyszczanie powietrza i umieszczanie odpadów na składowisku.
W związku z rozsyłanymi
przez Urząd Marszałkowski zawiadomieniami o wszczynaniu postępowania
administracyjnego mającego na celu ustalenie wysokości opłat za
zanieczyszczanie powietrza i umieszczanie odpadów na składowisku
informujemy co następuje:
-
Na podstawie ROZPORZĄDZENIA
RADY MINISTRÓW (Dz.U. Nr 120 poz. 1288) z dnia 28 grudnia 2000 r. w
sprawie opłat za wprowadzanie substancji zanieczyszczających do
powietrza oraz za usuwanie drzew lub krzewów, opłaty za emisję
zanieczyszczeń wprowadzanych przez ciężarowe pojazdy samochodowe do
powietrza atmosferycznego przedstawione zostały w tabeli:
ROK |
Stawka |
1998 |
29,50 |
1999 |
30,90 |
2000 |
32,11 |
2001 |
34,10 |
-
Na jeden Mg (na 1 tonę)
spalonego paliwa – oleju napędowego przypada 1160 litrów.
-
Z informacji uzyskanych
z Urzędu Marszałkowskiego wynika w uproszczeniu, iż podstawą
naliczania opłat jest obliczona ilość paliwa zużytego przez ciężarowe
pojazdy samochodowe na terenie Polski.
-
Jeżeli przedsiębiorstwo
nie wnosiło opłat w wymaganych terminach do obliczonych kwot należy
naliczyć i doliczyć odsetki.
Brak wjazdu do
Gruzji i Azerbejdżanu dla obcokrajowców.
Władze Federacji Rosyjskiej zamknęły aż do odwołania granicę
Rosji z Gruzją i Azerbejdżanem dla obywateli i pojazdów z krajów nie
należących do Wspólnoty Niepodległych Państw.
Wobec powyższego przejazd polskich ciężarówek przez
przejścia położone na tych granicach jest niemożliwy.
Z uwagi na częste zmiany przepisów celnych i
granicznych w Federacji Rosyjskiej zaleca się przed rozpoczęciem
przewozu kontakt z Wydziałem Ekonomiczno - Handlowym Ambasady
Rzeczypospolitej Polskiej w Moskwie, tel. 00-7095-23-11-611.
Na podstawie info
BOTM 45/01
Kazachstan
- kraje trzecie
Ustalenia z Kazachstanem w sprawie wymiany
zezwoleń do/z krajów trzecich zapadną podczas posiedzenia Komisji
Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów. Planowanym terminem
posiedzenia Komisji Mieszanej jest koniec marca br.
Do tego czasu Departament
Transportu Samochodowego w MTiGM zgłasza stronie kazachstańskiej
indywidualne wnioski o wpuszczeniu na terytorium Kazachstanu polskich
pojazdów wykonujących przewozy do/z krajów trzecich.
Wnioski z opisem przejazdu,
nr rejestracyjnym samochodu, przejściem granicznym (w Kazachstanie),
przewidywaną datą przekroczenia granicy, krajem załadunku, itp. prosimy
przesyłać na nr faxu: 022 621 02 02
Na podstawie info BOTM
29/01
Wygaśnięcie
licencji dla spółek cywilnych.
W związku z wejściem w życie 1
stycznia 2001 r. ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo o działalności
gospodarczej ( Dz.U. Nr 101, poz. 1178 z późń. zm.) spółki cywilne
prowadzące działalność gospodarczą tracą, w świetle prawa, status
przedsiębiorców.
Na mocy art. 1 ust.3 ustawy z dnia 20
sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze
Sądowym (Dz. U. Nr 121, poz. 770 z późn. zm.) przedsiębiorcy prowadzący
31 grudnia 2000 r. działalność w formie spółek cywilnych obowiązani
są do 31 marca 2001 r. dostosować formę wykonywanej działalność do
obowiązujących przepisów.
Nie dostosowanie formy
prowadzonej działalności w ww. terminie skutkuje wygaśnięciem
wszystkich koncesji (licencji),
na podstawie art.14 pkt 2 ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r. o warunkach
wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz.U. Nr 106, poz.
677 z późn. zm.),
Dostosowanie, o jakim mowa powyżej,
może polegać m.in. na :
-
· utworzeniu
nowej spółki prawa handlowego, na podstawie przepisów ustawy z
dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94,
poz.1037) i przejęciu uprawnień koncesyjnych (licencyjnych) przez
tak zawiązaną spółkę. Zwracamy uwagę, że konstrukcyjnie
najbardziej zbliżona do spółki cywilnej jest spółka jawna;
-
· dokonaniu
przekształcenia spółki cywilnej na jedną ze spółek prawa
handlowego i dokonaniu stosownej zmiany koncesji (licencji)
uprzednio udzielonych spółce cywilnej. Zwracamy uwagę, że spółka
powstająca z przekształcenia uzyskuje byt prawny z chwilą
dokonania wpisu w rejestrze sądowym. Kwestię przekształcania spółek
regulują przepisy art. 551 - 584, a także art. 26 § 4 Kodeksu spółek
handlowych;
-
·
przeniesieniu poszczególnych koncesji (licencji) przyznanych
uprzednio spółce cywilnej na jednego lub poszczególnych wspólników
tej spółki. Ogólna liczba przyznanych koncesji (licencji)
pozostaje tu bez zmian, dlatego w takim wypadku przedsiębiorcy sami
muszą zdecydować· kto i w jakim zakresie będzie przejmował
przyznane spółce koncesje (licencje). W opisanej sytuacji osoby
fizyczne prowadzące dotąd działalność· w spółce
cywilnej powinny odrębnie zgłosić· podjęcie indywidualnej
działalności gospodarczej do ewidencji działalności
gospodarczej.
Opłaty
za zmianę koncesji (licencji) pobierane są stosownie do przepisów
rozporządzenia MTiGM z dnia z dnia 3 grudnia 1997 r. (Dz.U. Nr 148,
poz. 992 z późn. zm.). Informujemy, że w MTiGM trwają prace
legislacyjne nad zmianą tego rozporządzenia, a mające na celu obniżenie
stosownych opłat za zmianę koncesji (licencji) spowodowaną wyłącznie
działaniami dostosowawczymi przedsiębiorców koncesjonowanych
(licencjonowanych).
Formularze
związane z utworzeniem spółki prawa handlowego lub przekształceniem
spółki cywilnej w spółkę prawa handlowego opublikowane są w
internecie na stronach dotyczących Krajowego Rejestru Sądowego pod
adresem: www.ms.gov.pl
Na podstawie info BOTM 11/01
Nowy skład komisji do współpracy z BOTM
W dniu 4 stycznia 2001r. odbyło się
spotkanie przedstawicieli środowiska międzynarodowego transportu
drogowego podczas którego zebrani wyłonili nowy skład osobowy Komisji
do spraw współpracy z Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego.
Do komisji wybrani zostali:
-
Tomasz Rejek – PRZEWODNICZĄCY KOMISJI -
prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
-
Jan Buczek – sekretarz generalny ZMPD,
prezes Stowarzyszenia Prywatnych Przewoźników Międzynarodowych w
Warszawie,
-
Zygmunt Sieńko – prezes
Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych Dolny Śląsk,
-
Zbigniew Priebe - prezes
Dolnośląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych
-
Janina Kowalik – ze Świętokrzyskiego
Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych.
Komisji do spraw współpracy z Biurem
Obsługi Transportu Międzynarodowego ma na celu zajmowanie się
zasadami wydawania zezwoleń na międzynarodowe przewozy drogowe jak również
rozwiązywaniem wszelkich problemów dotyczących dystrybucji zezwoleń.
Korczowa- Krakowiec dla samochodów
ciężarowych
W dniu 26 stycznia 2000 r.
nastąpiło rozszerzenie ruchu granicznego w drogowym przejściu
granicznym KORCZOWA-KRAKOWIEC na granicy polsko - ukraińskiej o międzynarodowy
ruch samochodów ciężarowych bez ograniczeń.
Przewóz
drogowy osób na potrzeby własne
Stosownie do ustaleń Komisji Mieszanej Polsko- Austriackiej, przewóz
drogowy osób na potrzeby własne między Polską i Austrią jest usługą
transportową, którą przedsiębiorca lub zrzeszenie (np.: szkoła,
stowarzyszenie, fundacja, związek wyznaniowy), może wykonywać
niezarobkowo dla swych pracowników lub członków w następujących
warunkach:
- przewóz stanowi wyłącznie działalność pomocniczą przedsiębiorcy
lub zrzeszenia,
- pojazdy są własnością przedsiębiorcy lub zrzeszenia, zostały
nabyte na warunkach odroczonej płatności albo są przedmiotem długoterminowych
umów najmu, leasingu, użyczenia, dzierżawy,
-
pojazdy spełniają wymogi dopuszczenia do ruchu
drogowego,
-
pojazdy są prowadzone przez pracownika przedsiębiorstwa
lub członka zrzeszenia.
Wydane zaświadczenie upoważnia jego posiadacza do
wykonania jednorazowej „jazdy tam i z powrotem”.
Zaświadczenie ważne jest na całą trasę przejazdu łącznie z
tranzytem.
Zaświadczenie ważne jest na okres jednego roku od dnia wydania.
Zaświadczenie wypełnia osoba upoważniona przez przedsiębiorcę lub
zrzeszenie, wykonujące przewóz niezarobkowy.
Zaświadczenie jest wypełniane w trzech egzemplarzach,
trwałymi drukowanymi literami i potwierdzane przez BOTM. Jedną kopię
przechowuje BOTM, drugą zatrzymuje przedsiębiorca lub zrzeszenie wykonujące
przewóz niezarobkowy.
Oryginał lub poświadczoną kopię musi mieć w pojeździe
kierowca przez cały czas trwania przewozu międzynarodowego.
Zaświadczenie należy każdorazowo okazywać na żądanie osobom
uprawnionym do kontroli wraz z formularzem jazd.
Przedsiębiorca lub zrzeszenie wykonujące przewóz niezarobkowy jest
odpowiedzialny za prawidłowe wykorzystanie zaświadczenia.
W celu potwierdzenia przewozu na
potrzeby własne miedzy Polską i Austrią należy przedstawić następujące
dokumenty:
-
zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności
gospodarczej, wypis z rejestru handlowego, wypis z rejestru zrzeszeń
lub inny dokument stanowiący prawną podstawę działalności,
-
dowód rejestracyjny pojazdu samochodowego (lub prawo
dysponowania pojazdem w warunkach odroczonej płatności, długoterminową
umowę ),
-
oświadczenie o wykonaniu przewozu niezarobkowo i
jednorazowo dla zatrudnionych pracowników lub członków, [1]
-
dokument potwierdzający: zatrudnienie kierowcy i
pasażerów lub potwierdzający członkostwo w zrzeszeniu pasażerów.
[1] Wykonywany przewóz nie może wypełniać
przesłanek przewozu liniowego ani wahadłowego.
Francuskie
zezwolenia tranzytowe w przypadku przewozu towarów przez terytorium
Francji.
Zgodnie z informacjami otrzymanymi od MTiGM dotyczącymi
kwestionowania przez francuskie służby kontrolne zasadności posługiwania
się francuskimi zezwoleniami tranzytowymi w przypadku przewozu towarów
przez terytorium Francji, gdy przejazd nie jest wykonywany w ramach przewozu
z/do Polski np. z Włoch do Hiszpanii na podstawie włoskich i hiszpańskich
zezwoleń upoważniających do wykonania przewozu do/z kraju trzeciego. W
opisanym przypadku francuskie służby kontrolne żądają okazania
zezwolenia EKMT, a jego brak powoduje ukarania kierowcy mandatem.
Do czasu wyjaśnienia z francuskim ministerstwem
transportu spornych kwestii, wskazane jest korzystanie z francuskich zezwoleń
tranzytowych wyłącznie w przypadku przejazdu tranzytem przez terytorium
Francji w ramach przewozu do/z Polski.
Płatna
autostrada A4
Od
3 kwietnia 2000 za
przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice - Kraków będzie pobierana opłata
w wysokości:
- 8 PLN - dla samochodów osobowych,
- 20 PLN dla samochodów ciężarowych.
Zmiana
procedury przenoszenia uprawnień koncesyjnych.
Z dniem 20 marca
2000 r. (poniedziałek)
zmianie ulega dotychczasowa procedura przejmowania uprawnień koncesyjnych w
trybie art. 10 ust.1 ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r. o warunkach
wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz.U. Nr 106, poz. 677 z
późn. zm.).
BOTM rezygnuje z prowadzenie postępowania administracyjnego w dwóch
etapach w miejsce postępowania jednoetapowego.
W związku z powyższym
zmianie ulega formularz
wniosku o przejęcie uprawnień koncesyjnych (załącznik nr 1). Prosimy o
staranne zapoznanie się z nowym drukiem i prawidłowe go wypełnianie.
- Wniosek powinien być
podpisany przez dotychczasowego
koncesjonariusza oraz przez przejmującego uprawnienie koncesyjne.
- Ze strony dotychczasowego
koncesjonariusza do wniosku o
przeniesienie uprawnień należy dołączyć
:
- dowód rejestracyjny pojazdu dotąd objętego
koncesją z aktualnymi badaniami technicznymi lub dowód (fakturę)
zbycia pojazdu;
- dokument potwierdzający prawo
dysponowania pojazdem objętym koncesją lub dokument stwierdzający
datę utraty prawa dysponowania tym pojazdem
- dokument z ostatniego wykonanego
przewozu w transporcie międzynarodowym (list przewozowy CMR, lista
pasażerów - "EUROLISTA")
- Ze strony przejmującego uprawnienia
koncesyjne do wniosku należy dołączyć
wypełnione druki D1 i D2 oraz
wszelkie dokumenty potwierdzające spełnianie przez przejmującego
koncesję warunków niezbędnych do uzyskania koncesji, zgodnie z ww.
ustawą i rozporządzeniem
MTiGM z dnia 28 listopada 1997 w sprawie określenia dokumentów
niezbędnych do udzielenia koncesji na wykonywanie m.t.d. oraz treści i
wzoru koncesji (Dz.U. Nr 148, poz. 991 z późn. zm.).
- Przy składaniu wniosku o przeniesienie
uprawnień koncesyjnych nie muszą
być zdawane
blankiety dotąd obowiązujących koncesji.
Blankiety te powinny być zdane
do BOTM najpóźniej z chwilą odbioru blankietów "nowych"
- W razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku
jednocześnie będzie wydawana odrębna decyzja administracyjna o
przeniesieniu uprawnień koncesyjnych oraz w jej wykonaniu blankiety
koncesji w których ujęty będzie przedsiębiorca przejmujący
uprawnienia.
- Warunkiem wydania przez BOTM
"nowych" blankietów koncesji jest uprzednie skuteczne doręczenie
decyzji o przeniesieniu uprawnień
obu stronom postępowania tj. dotychczasowemu koncesjonariuszowi i
przedsiębiorcy przejmującego koncesję. Ażeby zapewnić
sprawny przebieg postępowania
zwracamy uwagę na możliwość umocowania
jednej osoby do odbioru decyzji o przeniesieniu uprawnień (np. przejmującego
uprawnienia). W takim wypadku skutek doręczenia decyzji następuje w
tym samym momencie dla obu stron postępowania i z tą chwilą można
wydać "nowe"
blankiety koncesji. Upoważnienia do odbioru decyzji dotychczasowy
koncesjonariusz może dokonać na
wniosku o przeniesienie uprawnień, w odpowiedniej rubryce.
- Drugim warunkiem odbioru
"nowych" blankietów jest zwrot blankietów dotąd obowiązujących
("starych").
- Przypominamy, że do momentu zakończenia
procedury przeniesienia uprawnień koncesyjnych przewozy mogą być
wykonywane wyłącznie przez
dotychczasowego koncesjonariusza.
Radiotelefony
CB w transporcie.
W związku z licznymi
zapytaniami obywateli obcych państw o możliwość uzyskania zezwoleń na używanie
na terytorium pr. radiotelefonów pracujących w paśmie obywatelskim /CB/ -
dotyczy głownie pojazdów przejeżdżających tranzytem przez terytorium RP
- na podstawie interpretacji MSZ informujemy, że zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa
Łączności w świetle aktualnej Ustawy o łączności /Dz.U. Nr 117 z 1995
r., poz. 564/ nie jest możliwe wydawanie obcokrajowcom takich zezwoleń.
Normy EURO 1
Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego
informuje o planowanym na dzień 1 stycznia 2001r. terminie wejścia w życie
minimalnych standardów dotyczących ochrony środowiska i bezpieczeństwa
ruchu (normy EURO I) w międzynarodowym ruchu autobusów między
Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec.
Wprowadzenie tych standardów ustalono
podczas posiedzenia polsko - niemieckiej Komisji Mieszanej ds. drogowych
przewozów pasażerskich i ładunków, które odbyło się w dniach 30.05. -
01.06. 1994 roku.
Ustalenia te zapadły w porozumieniu z trzema
zrzeszeniami polskich przewoźników międzynarodowych o zasięgu ogólnokrajowym
(Stowarzyszenie Prywatnych Przewoźników Międzynarodowych, Polskie
Stowarzyszenie Przewoźników Pasażerskich Międzynarodowego Transportu
Samochodowego i Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w
Polsce), których przedstawiciele uczestniczyli w ww . spotkaniu.
Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej
czyni starania o przesunięcie tego terminu, które na razie nie przyniosły
oczekiwanego rezultatu.
Napadu rabunkowe
Wydział Konsularny
Ambasady RP w Bukareszcie informuje polskich przewoźników o
konieczności zachowania należytej ostrożności przy przejeździe
przez terytorium Rumunii.
Informacja ta spowodowana jest
nasilającymi się od 2 - 3 miesięcy napadami rabunkowymi na
polskich kierowców w Pitestii, przy wjeździe na autostradę do
Bukaresztu, w rejonie przejazdu kolejowego.
(informacja BOTM)
Kary za brak OC w 2001 r.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w swym
komunikacie poinformował, że w 2001 roku osoby, które nie opłaciły
obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów osobowych zapłacą wyższe
kary.
Karne opłaty za brak ubezpieczenia wynoszą:
Lp. |
Rodzaj
opłaty |
Wysokość opłaty
w |
2000 roku |
2001 roku |
1. |
samochody osobowe |
2.600,00zł |
3.300,00zł |
2. |
samochody ciężarowe |
3.500.00zł |
3.800.00zł |
3. |
inne pojazdy |
600,00zł |
700,00zł |
4. |
OC rolników |
60,00zł |
60,00zł |
5. |
OC budynków |
400,00zł |
400,00zł |
6. |
OC doradców podatkowych |
2.300,00zł |
2.800,00zł |
6. |
OC notariuszy |
|
2.000,00zł |
6. |
OC adwokatów |
|
700,00zł |
6. |
OC radców prawnych |
|
3.200,00zł |
7. |
OC: podmiotów przyjmujących
zamówienia na świadczenia zdrowotne |
5.300,00zł |
5.300,00zł |
|
Zakaz
tranzytu mączek mięsnych
i mączek mięsno-kostnej
W związku
ze stale zwiększającą się ilością zdiagnozowanych przypadków
BSE w krajach ościennych, w celu ograniczenia możliwości
przeniknięcia do Polski i wprowadzenia na rynek produktów mogących
zawierać czynnik zakaźny Główny Lekarz Weterynarii wydał
granicznym lekarzom weterynarii polecenie zakazania
od dnia 14 grudnia br. od
godz. 0.00 tranzytu
przez Polskę ze wszystkich
krajów członkowskich Unii Europejskiej:
mączek mięsnych
i mączek mięsno-kostnej.
Źródło: Informacja Głównego Lekarza Weterynarii
|